Toppkocken Zhao Yingbing från Chongqing i Kina besöker Åbo. Köksmästaren, som vunnit bland annat tävlingen Seafood Cuisine i Kina och priset ”Kinas gyllene kock”, besöker Åbo som en del av matfestivalen Food & Fun, som ordnas 27.9–1.10.

Zhao Yingbing sätter upp en pop up-restaurang i Åbo, där han lagar en kinesisk Hot Pot-middag på grönsaker från det lokala företaget Lindrothin Puutarha och inhemskt kött. Restaurangen håller öppet en enda dag. Den slår upp dörrarna i Marina Bar & Lounge på Radisson Blu Marina Palace Hotel fredagen den 29 september klockan 19.

Dessutom filmar köksmästaren i Åbo ett reseprogram som når ut till flera hundra miljoner tittare i Kina.

Program för 900 miljoner tittare

Zhao Yingbing har med sig en filmgrupp som filmar program till en TV-kanal i Chongqing. Chongqing Broadcasting Group är ett av de främsta medieföretagen i Kina. Över 900 miljoner kineser tittar på dess sändningar.

Zhao Yingbing, som är en av de bäst kända kockutbildarna i Kina, besöker även Rovaniemi. Det program som filmas i Finland presenterar landet som resmål. I Åbotrakten filmas bland annat Åbo slott, Klosterbackens hantverksmuseum och Domkyrkan. Det finska köket presenteras i Åbo saluhall, på salutorget och i Kustavin Kipinä i Gustavs. Zhao Yingbing och filmgruppen bekantar sig också med restauranger i Åbo samt med Aura å och dess båtar. I Herrankukkaro i Rimito erbjuds möjlighet att plocka bär och svamp.

I programmet lyfter Zhao Yingbing dessutom fram de goda flygförbindelserna mellan Chongqing och Finland. Besöket presenteras inte endast i TV-programmet; det är ett synligt inslag också i de sociala medierna i Kina. Enligt förhoppningarna kommer denna synlighet att locka ännu fler turister från Kina till Finland.

För arrangemangen och programmet under toppkockens och filmgruppens besök i Åbo ansvarar Visit Turku. Även bl.a. Finnair, Visit Finland och Visit Rovaniemi deltar i researrangemangen. 

Visit Turku aktiv i Kina

Åbo stad och Visit Turku har varit aktuella i Chongqing i flera repriser. I december 2016 presenterades Åbo som resmål på Finnish Culture Week, som ordnades av Visit Finland och Finnair. Sommaren 2017 marknadsfördes julgubben och resor för skolelever i Finland tillsammans med Visit Rovaniemi.

Enligt Anne-Marget Hellén, turismdirektör för Åbo stad, är syftet med satsningarna på marknadsföring i Kina naturligtvis att göra området bättre känt och locka fler turister från Kina till Åbo. Åbo presenteras för kineserna som en skandinavisk stad som bjuder på europeisk stadskultur, finländska smaker och naturupplevelser.

– I samarbete med det kinesiska företaget Kylin Travel ordnar Visit Turku också besök av kinesiska experter i Åbo. I början av året öppnade vi dessutom ett konto i det kinesiska sociala mediet Weibo, berättar Hellén.

Nyckelord: