Suomi kiinnostaa kiinalaismatkailijoita. Vuonna 2016 heitä saapui Suomeen 35 % edellistä vuotta enemmän. Eniten kiinalaisia kiinnostavat luontoelämykset, mutta myös ostosten tekeminen on tärkeää.

Visit Finland haastatteli kiinalaisia matkailijoita Lapissa helmikuussa 2017. Haastatteluihin osallistui 20 kiinalaista matkailijaa sekä 16 yrittäjää Rovaniemellä ja Levillä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten kiinalaiset matkailijat olivat päätyneet Suomeen ja Lappiin ja täyttikö kohde odotukset? Lisäksi kysyttiin onnistumisista, pettymyksistä, suomalaisesta palvelukulttuurista ja Lapin synnyttämistä mielikuvista.

Katso tutkimuksen tulokset videolta täällä.

Visit Finlandin tekemän matkailijatutkimuksen mukaan kiinalaisten Suomeen jättämä matkailutulo vuonna 2016 oli matkailijaryhmistä toiseksi suurin. Suomeen saapuneet 356 000 kiinalaista jättivät maahan 335 MEUR. Ostosten tekeminen on kiinalaisten tärkeimpiä aktiviteetteja Suomen vierailun yhteydessä ja he jättävät kohteeseen yli 900 euroa/vrk, eniten kaikista matkailijaryhmistä.

Kiinalaiset maksavat palvelunsa käyttämällä mieluiten itselleen tuttuja sähköisiä maksukanavia, kuten Alipay-mobiilimaksusovellusta. Tällä hetkellä Alipay on Suomessa käytössä noin 200 yrityksellä. Maksutavalla on merkitystä, sillä on todettu, että mahdollisuus mobiilimaksamiseen lisää kiinalaisten ostohalukkuutta entisestään.

Suomessa kiinalaisia kiinnostavat Visit Finlandin tutkimuksen mukaan eniten suomalainen kulttuuri, talveen liittyvät elämykset ja aktiviteetit sekä muut suomalaiset elämykset, kuten ruoka ja sauna.

- Pekingin vuoden 2022 talviolympialaisten lähestyessä urheilumatkailu on nousussa, joten siihen kannattaa Suomessakin panostaa, sanoo Visit Turun tilastosuunnittelija Susanne Heikkinen, joka näkee matkailun mahdollisuuksia mm. jääkiekon, luistelun, hiihtolajien ja urheilupainotteisten leirikoulujen osalta.

Kiinalaisten matkailijoiden ensimmäinen aalto olivat kuuluisien paikkojen bongaajia, nyt haetaan luontoelämyksiä, joita ei Kiinasta löydy. Näitä riittää Suomessa: sinistä taivasta, metsän hiljaisuutta, lunta ja solisevaa vettä.

- Emme tarvitse Pisan torneja, meille riittää luonto, sanoo kymmeniä vuosia Aasian markkinoinnin ja koulutuksen parissa työskennellyt JukkaLahtinen Avaintulos Oy:sta.

Kiinalaisten palveleminen menestyksekkäästi vaatii tietoa tämän matkailijaryhmän erityistoiveista ja vaatimuksista sekä kiinalaisen kulttuurin erityispiirteiden osaamista. Kiinalaiset matkustavat mieluiten ryhmässä ja vaativat ryhmänä matkakohteessa korkealuokkaista palvelua ja käyttävät mielellään heille suunniteltuja ohjelmapalveluita. Kielitaitoiset oppaat ja kiinankieliset ohjeistukset ovat kiinalaisille tärkeitä. Myös ravintoloiden tarjonta on osattava räätälöidä kiinalaisten tottumuksia vastaavaksi.

Visit Finlandin matkailijatutkimus 2016

Asiasanat: