Runsas tapahtumatarjonta siivitti Turun onnistunutta matkailukesää – tulevaisuus näyttää kuitenkin epävarmalta

Poikkeusajasta päästiin vihdoin palaamaan vilkkaaseen ja tapahtumarikkaaseen matkailukesään. Turun seudun matkailu jatkaa edelleen majoitus- ja matkailutilastojen valossa elpymistä. Kotimaisten matkailijoiden osalta kesä- ja heinäkuussa päästiin lähes ennätysvuoden 2021 lukuihin, vaikka ulkomaanmatkailu on taas palannut vaihtoehdoksi kotimaan kohteiden rinnalle. Pandemian aikana kasvaneesta kotimaan matkailijoiden joukosta ainakin osa on siis selkeästi tullut jäädäkseen, mutta kansainvälisissä matkailijamäärissä on menetetty paljon.

– Tilastot osoittavat, että Turulla on edelleen vetovoimaa kesäkaupunkina ja matkakohteena, sillä sekä kesä- että heinäkuussa majoituksissa oli jopa enemmän yöpyjiä kuin ennen pandemiaa. Erityisesti kotimaisten matkailijoiden taso pysyi korkealla, vaikka ulkomaille matkustaminen on ollut jälleen mahdollista, toteaa Visit Turun matkailujohtajana alkukesästä aloittanut Kristiina Kukkohovi.
 
Visitory Oy:n kokoamien tilastojen* mukaan Turun maksullisissa majoituksissa kirjattiin kesäkuussa yhteensä 104 000 rekisteröityä yöpymistä (+24 %), joista kotimaisia oli 90 300 ja ulkomaisia 13 900. Heinäkuussa vastaava luku oli 166 000 yöpymistä (+7 %), joista kotimaisten osuus oli 148 000 ja ulkomaalaisten 17 500 yöpyjää. Pandemiaa edeltäneeseen kesään 2019 verrattuna kasvua tapahtui kesäkuussa 19 % ja heinäkuussa 27 %.

Turun alueen hotellikapasiteetti on kasvanut viime vuosina ja nostanut kaupungin majoitusten laatua, mikä näkyy myös Benchmarking Alliancen majoitustrendien seurannassa.** Huoneiden liikevaihto kasvoi kesä-heinäkuussa 30 prosenttia kesään 2021 verrattuna ja 33 prosenttia kesä-heinäkuuhun 2019 verrattuna.

Turun tapahtumat osoittivat vetovoimaisuutensa

Tapahtumakesä oli Turussa – kuten koko Suomessakin – pitkästä aikaa vilkas. 

– Kesä- ja heinäkuu menivät tapahtumien osalta mukavasti ja ne ovat vetäneet hyvin väkeä. Siitä voimme olla erityisen iloisia, sillä kesän runsas tapahtumatarjonta ympäri Suomen on pakottanut monet matkailijat valitsemaan tarkkaan minne he lomallaan suuntaavat. Olemme hyötyneet suomalaisten myönteisestä asennemuutoksesta kotimaanmatkailua kohtaan sekä tapahtuma-alan elpymisestä. Turun tapahtumat ovat selkeästi vetovoimaisia, Kukkohovi toteaa.

Yhtenä isona vetovoimatekijänä Turun seudulla olivat tänä kesänä Naantalin Luonnonmaalla järjestetyt Asuntomessut. Benchmarking Alliancen päiväkohtaisten majoitustilastojen mukaan heinäkuun kysyntä Turun seudulla painottui kuukauden jälkimmäiselle puoliskolle, eli juuri Asuntomessujen aukioloaikaan. 

Poikkeuksellisen maailmantilanteen vuoksi matkailualalla on edelleen myös paljon epävarmuutta ilmassa. Epävarmat talousnäkyvät aiheuttavat muun muassa sen, että rahaa käytetään entistä harkitummin. Matkailijoiden kulutus Turussa kesäkuussa 2019 oli 4,1 miljoonaa ja heinäkuussa 2019 5,7 miljoonaa euroa. Tänä vuonna näistä luvuista jäätiin miljoonalla eurolla.

Tavoitteena myös ulkomaisten matkailijoiden paluu Turkuun

Orastavasta elpymisestä huolimatta ulkomaalaisten matkailijoiden tilastot jäävät yhä vuoden 2019 luvuista. Esimerkiksi kesäkuussa 2019 Turussa yöpyi 18 400 ulkomaalaista matkailijaa, kun vastaava luku tänä vuonna oli 13 900.

– Kansainvälisten matkailijoiden määrässä olemme selvästi menettäneet ja vaikuttaisi siltä, että elpyminen on hidasta, Kukkohovi toteaa.

Eniten matkailijoita Turkuun tuli tänä kesänä Ruotsista, mikä on erityisesti vilkastuneen laivaliikenteen ansiota. Venäläis- ja kiinalaisturistit puolestaan loistavat tällä hetkellä poissaolollaan ja heidän jättämäänsä aukkoa pyritään paikkaamaan houkuttelemalla Turun seudulle turisteja uusista maista. Potentiaalia voisi löytyä muun muassa Keski-Euroopasta, USA:n markkinoilta sekä uusilta markkinoilta Aasiassa, kuten Koreasta ja Japanista.

– Kesän luvuista voimme vähän jo iloita, mutta kansainväliset matkailijat eivät vielä ole löytäneet Turun seudulle aivan toivotulla tavalla. Meillä on paljon tekemistä kansainvälisen markkinan ja ympärivuotisuuden osalta ja työstämme parhaillaan uutta kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin strategiaa, Kukkohovi summaa.

Ajankohtaisia matkavinkkejä löytyy Visit Turun matkailusivustolta Kissmyturku.fi.
 
Lisätietoja:

Kristiina Kukkohovi, matkailujohtaja, Visit Turku / Archipelago
kristiina.kukkohovi@turku.fi tai +358 40 058 3212

* Visitory Oy, Turun majoitus- ja matkailutilastot.

** Benchmarking Alliance on Pohjoismaiden ja Baltian johtavin ajantasaisten matkailutrendien tuottaja. Benchmarking Alliancen seurannassa ovat mukaan Turun seudun merkittävimmät toimijat eli 80 % kaupungin hotellikapasiteetista.

Runsas tapahtumatarjonta siivitti Turun onnistunutta matkailukesää – tulevaisuus näyttää kuitenkin epävarmalta - Visitturku.fi

Runsas tapahtumatarjonta siivitti Turun onnistunutta matkailukesää – tulevaisuus näyttää kuitenkin epävarmalta

– Tilastot osoittavat, että Turulla on edelleen vetovoimaa kesäkaupunkina ja matkakohteena, sillä sekä kesä- että heinäkuussa majoituksissa oli jopa enemmän yöpyjiä kuin ennen pandemiaa. Erityisesti kotimaisten matkailijoiden taso pysyi korkealla, vaikka ulkomaille matkustaminen on ollut jälleen mahdollista, toteaa Visit Turun matkailujohtajana alkukesästä aloittanut Kristiina Kukkohovi.
 
Visitory Oy:n kokoamien tilastojen* mukaan Turun maksullisissa majoituksissa kirjattiin kesäkuussa yhteensä 104 000 rekisteröityä yöpymistä (+24 %), joista kotimaisia oli 90 300 ja ulkomaisia 13 900. Heinäkuussa vastaava luku oli 166 000 yöpymistä (+7 %), joista kotimaisten osuus oli 148 000 ja ulkomaalaisten 17 500 yöpyjää. Pandemiaa edeltäneeseen kesään 2019 verrattuna kasvua tapahtui kesäkuussa 19 % ja heinäkuussa 27 %.

Turun alueen hotellikapasiteetti on kasvanut viime vuosina ja nostanut kaupungin majoitusten laatua, mikä näkyy myös Benchmarking Alliancen majoitustrendien seurannassa.** Huoneiden liikevaihto kasvoi kesä-heinäkuussa 30 prosenttia kesään 2021 verrattuna ja 33 prosenttia kesä-heinäkuuhun 2019 verrattuna.

Turun tapahtumat osoittivat vetovoimaisuutensa

Tapahtumakesä oli Turussa – kuten koko Suomessakin – pitkästä aikaa vilkas. 

– Kesä- ja heinäkuu menivät tapahtumien osalta mukavasti ja ne ovat vetäneet hyvin väkeä. Siitä voimme olla erityisen iloisia, sillä kesän runsas tapahtumatarjonta ympäri Suomen on pakottanut monet matkailijat valitsemaan tarkkaan minne he lomallaan suuntaavat. Olemme hyötyneet suomalaisten myönteisestä asennemuutoksesta kotimaanmatkailua kohtaan sekä tapahtuma-alan elpymisestä. Turun tapahtumat ovat selkeästi vetovoimaisia, Kukkohovi toteaa.

Yhtenä isona vetovoimatekijänä Turun seudulla olivat tänä kesänä Naantalin Luonnonmaalla järjestetyt Asuntomessut. Benchmarking Alliancen päiväkohtaisten majoitustilastojen mukaan heinäkuun kysyntä Turun seudulla painottui kuukauden jälkimmäiselle puoliskolle, eli juuri Asuntomessujen aukioloaikaan. 

Poikkeuksellisen maailmantilanteen vuoksi matkailualalla on edelleen myös paljon epävarmuutta ilmassa. Epävarmat talousnäkyvät aiheuttavat muun muassa sen, että rahaa käytetään entistä harkitummin. Matkailijoiden kulutus Turussa kesäkuussa 2019 oli 4,1 miljoonaa ja heinäkuussa 2019 5,7 miljoonaa euroa. Tänä vuonna näistä luvuista jäätiin miljoonalla eurolla.

Tavoitteena myös ulkomaisten matkailijoiden paluu Turkuun

Orastavasta elpymisestä huolimatta ulkomaalaisten matkailijoiden tilastot jäävät yhä vuoden 2019 luvuista. Esimerkiksi kesäkuussa 2019 Turussa yöpyi 18 400 ulkomaalaista matkailijaa, kun vastaava luku tänä vuonna oli 13 900.

– Kansainvälisten matkailijoiden määrässä olemme selvästi menettäneet ja vaikuttaisi siltä, että elpyminen on hidasta, Kukkohovi toteaa.

Eniten matkailijoita Turkuun tuli tänä kesänä Ruotsista, mikä on erityisesti vilkastuneen laivaliikenteen ansiota. Venäläis- ja kiinalaisturistit puolestaan loistavat tällä hetkellä poissaolollaan ja heidän jättämäänsä aukkoa pyritään paikkaamaan houkuttelemalla Turun seudulle turisteja uusista maista. Potentiaalia voisi löytyä muun muassa Keski-Euroopasta, USA:n markkinoilta sekä uusilta markkinoilta Aasiassa, kuten Koreasta ja Japanista.

– Kesän luvuista voimme vähän jo iloita, mutta kansainväliset matkailijat eivät vielä ole löytäneet Turun seudulle aivan toivotulla tavalla. Meillä on paljon tekemistä kansainvälisen markkinan ja ympärivuotisuuden osalta ja työstämme parhaillaan uutta kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin strategiaa, Kukkohovi summaa.

Ajankohtaisia matkavinkkejä löytyy Visit Turun matkailusivustolta Kissmyturku.fi.
 
Lisätietoja:

Kristiina Kukkohovi, matkailujohtaja, Visit Turku / Archipelago
kristiina.kukkohovi@turku.fi tai +358 40 058 3212

* Visitory Oy, Turun majoitus- ja matkailutilastot.

** Benchmarking Alliance on Pohjoismaiden ja Baltian johtavin ajantasaisten matkailutrendien tuottaja. Benchmarking Alliancen seurannassa ovat mukaan Turun seudun merkittävimmät toimijat eli 80 % kaupungin hotellikapasiteetista.